Hankkeen tavoitteet
Väyläviraston hankkeen tavoitteena oli valtatien 4 parantaminen moottoritienä välillä Kirri-Tikkakoski Jyväskylä ja Vehniä Laukaa. Tavoitteena oli mahdollisimman hyvä liikenteellinen palvelutaso ja turvallisuus, tasalaatuiset ajo-olosuhteet, matka-aikojen ennakoitavuus sekä kuljetusten toimintavarmuus.
Hankkeen suunnittelu, toteutus ja laadunvarmistus tehtiin digitaalisia inframallipohjia käyttäen.
Vakioinnista saavutettu hyöty?
Digitaalisella inframallipohjaisella suunnittelulla, toteutuksella ja laadunvarmistuksella saatiin merkittäviä hyötyjä:
- Käyttöönotto aikaistui 9 kuukautta ja saatiin parempi lopputuloksen laatu.
- Tehostuneesta prosessista saatu taloudellinen hyöty on noin 6 miljoonaa euroa (Budjetti 146,6 M€, 4 % budjetista).
- Säästöillä pystyttiin tekemään enemmän tietä kuin oli suunniteltu (6 km moottoritietä, + 12 km rinnakkaistietä).
Miten vakiointi tehtiin?
- Suunnittelunohjaus – tiesuunnitelmaa muutettiin kehitysvaiheessa ja panostettiin massatalouden optimointiin
- Tuotannon ohjaus – tehtiin kerralla kuntoon reaaliaikaisella tuotannonohjauksella ja laadunhallinnalla; vietiin läpi suunnittelu-, työmaakokoukset ja siltatarkastukset ilman piirustuksia täysin mallipohjaisesti (aikasäästö 28 viikkoa)
- Reaaliaikainen yhdessä tekeminen: tilaaja, urakoitsijat ja eri tekniikkalajien suunnittelijat – suunnitelmat tarkastettiin ketterästi mallipohjaisesti
- Ei tarvinnut suunnitelmien puutteiden takia jarruttaa toteutusta
- Jatkuva kehittäminen reaaliaikaisesti yhteistyössä urakoitsijan kanssa
- Kerralla kuntoon
Mitä pitäisi tehdä jatkossa?
Mallipohjaiset laadunhallinnan pilotoinnit tulisi vakiinnuttaa ja ohjeistaa kaikkiin hankkeisiin.
KIRA-kasvuohjelma kokoaa yhteistyössä BuildingSMART Finlandin ja Rakennustietosäätiön kanssa esimerkkejä tiedon vakioinnin hyödyistä. Tästä linkistä voit tutustua muihin esimerkkeihin.