Pysäköinti – mahdolliset ja mahdottomat tulevaisuudet
Keskimäärin 40 000 € arvoisella rakenteellisella autopaikalla on keskimäärin 11,5 vuotias harmaa Toyota, Volkswagen tai Volvo, jonka keskimääräinen autokaupan myyntihinta on noin 4 000 €. Vuorokausitasolla autopaikat ovat kuitenkin keskimäärin tyhjillään.
Suomen Epätieteellinen Seura esittelee verkkosivuillaan kaamoslampun, jolla kesäyön valoisuudesta kärsivät saavat helpotusta oloonsa. Keksintö on mustaksi maalattu hehkulamppu. Thomas Edison sai patentin vuonna 1880 hehkulampulle, jonka tarkoituksena oli tuottaa valoa ”pimeydestä kärsiville”.
Kaamos- tai hehkulamppu, valo ja varjo, tulevat väistämättä mieleen, kun tarkastelee maankäytön, liikenteen ja asumisen sopimuksia (MAL vuosille 2016-2019)”, jotka valtio solmi suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Sopimuksilla tuetaan kaupunkiseudun kuntien sekä kuntien ja valtion yhteistyötä yhdyskuntarakenteen ohjauksessa sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa (YM).”
Pääkaupunkiseudulla on tavoitteena kehittää joukkoliikenteeseen tukeutuvia uusia asuinalueita. ARA myöntää hakemuksesta MAL-sopimuksen piirissä oleville kaupungeille ja kunnille avustuksia infran rakentamiseen sekä vuokra-asuntotuotantoon. Valtion panostus on merkittävä. Vuonna 2019 Helsingin seudulla asuntotuotannon tavoite on 16 500 asuntoa. Kerrosalana tämä tarkoittaa keskimäärin noin 1,1 milj. kem2/ vuosi. Tästä määrästä kohtuuhintaisina ARAn vuokra-asuntoina toteutetaan PKS-kunnissa 30% (Helsinki, Espoo, Vantaa).
Kaamoslamppu syttyy kaksoisinvestointien vuoksi. Valtio antaa rahaa esimerkiksi kehäradan toteuttamiseen ja joukkoliikenteen kehittämiseen samalla, kun kunnat kaavoittavat yksityisautoiluun perustuvia asuinalueita. Kaksoisinvestointi realisoituu rakenteellisen pysäköinnin toteuttamisena. Keskimääräinen rakenteellisen pysäköintipaikan arvonlisäverollinen hinta PKS-seudulla on ARA-kohteissa noin 40 000€/autopaikka. Kaavoihin sisällytetyt rakenteelliset pysäköintipaikkavaatimukset ovatkin ARAn näkökulmasta katsottuna hankalia. Kohtuuhintaisessa asuntorakentamisessa rahoitus pitäisi käyttää pysäköintipaikkojen rakentamisen sijasta asuntoihin. Pysäköintipaikat rahoitetaan ja aikanaan korjataan valtion tuella.
Pysäköinti
Vuoden 2016 lopussa koko maassa liikennekäytössä olevia henkilöautoja oli 2 652 765 (Tilastokeskus). Näiden henkilöautojen keski-ikä oli 11,5 vuotta (Trafi). Liikenteessä joka kolmas vastaantuleva henkilöauto on joko Toyota, Volkswagen tai Volvo, yleisimmän auton värin ollessa harmaa (Tuulilasi 2015).
Voidaan siis todeta, että keskimäärin 40 000€ arvoisella rakenteellisella autopaikalla on keskimäärin 11,5 vuotias harmaa Toyota, Volkswagen tai Volvo, jonka keskimääräinen autokaupan myyntihinta on noin 4 000€. Vuorokausitasolla autopaikat ovat kuitenkin keskimäärin tyhjillään. Näiden tietojen ”valossa” pitäisi kaamoslampun sijasta edes jossain syttyä Edisonin lamppu.
Kirjoittaja on arkkitehti, joka toimii Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksessa (ARA) kehittämisjohtajana.
ARA myöntää asumiseen ja rakentamiseen liittyviä avustuksia, tukia ja takauksia sekä kehittää ja uudistaa laadukasta ja kohtuuhintaista asumista.